Strona główna
Wiadomości
Halina Borowska - Blog żony
Życiorys
Forum
Publikacje
Co myślę o...
Wywiady
Wystąpienia
Kronika
Wyszukiwarka
Galeria
Mamy Cię!
Ankiety
Kontakt




Forum / 19.08.03 / Powrót

Dlaczego Panie Marszałku tak wolno powstają w Polsce autostrady i drogi ekspresowe ? I kiedy powstały one szybciej - za rządów prawicy w latach 1997-2001 czy za rządów SLD-UP ?

Zebrałem szczegółowe dane. Wynika z nich, że 153 km powstały za rządów lewicy, a 128 km za rządów prawicy - uwzględniając wszystkie kadencje. Ale przecież nie w tym rzecz, bo i w jednym i w drugim przypadku nie ma się czym chwalić. Główny problem polega na braku pieniędzy. Model koncesyjny, przewidywany jako podstawowy do budowy autostrad i dróg ekspresowych, okazał się mało skuteczny - inwestorzy prywatni mieli kłopoty z uzyskaniem kredytów - dlatego potrzebny jest większy udział państwa w finansowaniu i realizacji tych inwestycji. A jak wiadomo, budżet państwa jest napięty. Podobnie jak w większości krajów prowadzących wielkie inwestycje infrastrukturalne, konieczne jest (oprócz innych źródeł) znacznie szersze niż dotychczas wykorzystanie przez państwo lub kontrolowane przez nie instytucje, kredytów i pożyczek międzynarodowych instytucji finansowych. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad planuje zgromadzić i wydać na drogi prawie 5 mld zł, z czego tylko 90 mln zł to pieniądze zapisane w budżecie. Ok. 1,9 mld zł stanowią pożyczki z Banku Światowego i Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz środki pomocowe Unii Europejskiej. W najbliższych latach pieniędzy z Unii Europejskiej może być więcej, pod warunkiem, że odpowiednio wzrośnie też polski wkład - musi on stanowić minimum 25 proc. oraz przedstawimy dobrze przygotowane projekty. W kwietniu br. Sejm przyjął ustawę o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji drogowych, w przeszłości były bowiem problemy z wykupem gruntów oraz uzgodnieniami z organizacjami ekologicznymi i innymi instytucjami. Ustawa ma charakter specjalny, określa m.in. warunki i uproszczone procedury lokalizacji dróg krajowych oraz nabywania nieruchomości na ten cel. Jest też w Sejmie już po pierwszym czytaniu ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych, która wprowadza opłatę paliwową. Szacuje się, że mogłaby ona przynieść ok. miliarda złotych rocznie. Są więc realne szanse na to, by autostrady i drogi ekspresowe powstawały w najbliższych latach szybciej niż do tej pory.

Powrót do "Forum" / Do góry